Blog

L’equip de la Universitat de Girona guanya el Grand Challenge de la competició europea de robòtica euRathlon 2015

L’equip integrat per la Universitat de Girona (UdG) en la part marina, Cobham d’Ostfildern (Alemanya) en la terrestre i ISEP/INESC TEC Aerial Robotics de Porto (Portugal) en la aèria, van guanyar el Grand Challenge de la competició de robòtica europea euRathlon.

L’euRathlon és la primera competició de robòtica internacional on robots terrestres, aeris i marins cooperen en un escenari realista per tal de desenvolupar i testejar la tecnologia enfocada a la preparació per a fer front a una situació catastròfica (terratrèmol, explosió,…). La competició, inspirada en l’actuació de rescat que es va fer després del desastre de Fukushima, aquest any ha arribat a la seva culminació. Finançada per la Comissió Europea, progressivament, al llarg dels anys, ha anat promovent la participació d’equips de diferents àmbits de la robòtica. L’esdeveniment que ens ocupa va tenir lloc del 17 al 25 de setembre a la població Italiana de Piombino.

Els integrants de l’equip: Marc Carreras (professor i supervisor), Carles Candela (enginyer i supervisor), Èric Pairet (estudiant del màster Erasmus Mundus VIBOT), Eduard Vidal (estudiant del màster Erasmus Mundus VIBOT), Klemen Istenic (estudiant de doctorat), Juan David Hernández (estudiant de doctorat) i Albert Palomer (estudiant de doctorat), van preparar l’SPARUS II AUV, desenvolupat al Centre d’Investigació en Robòtica Submarina (CIRS) de la UdG, perquè fos capaç de superar les diferents proves de la competició: navegació autònoma, localització de diferents objectes (vàlvules, boies, tubs, maniquins,…), manipulació i mapeig de l’entorn.

De les 5 proves de la competició, la Universitat de Girona (UdG) va guanyar les dues proves individuals marines, la combinada terra-mar i el Grand Challenge (combinada terra-mar-aire); quatre, en total. A part, l’equip de la UdG també es va endur el premi a la innovació.

La robòtica submarina a la UdG – #UdGrobotica

L’institut de recerca en Visió per Computador i Robòtica treballa des de fa més de 20 anys en el desenvolupament de robots submarins autònoms. En l’actualitat, a les instal·lacions del CIRS del Parc Científic i Tecnològic, hi ha dos models en funcionament: el GIRONA 500 AUV, una plataforma en fase pre-comercial utilitzada principalment per a tasques de recerca a profunditats de fins a 500 metres i l’SPARUS II AUV, una plataforma robusta i compacta amb capacitat d’operar fins a 200 metres sota l’aigua.